משרשי המצוה כי בהעשות הדברים על סדרן לא יבא בהן הערבוב והטעות, וכשאינו נעשה על הסדר יהיה הטעות נמצא בהן תמיד. ובהיות התרומה והמעשרות דבר גדול בקיום הדת ציונו להזהר בהן. גם כי יבא לאכילת טבל שהוא במיתה. ועוד שלא יראה זלזול לכהן שיוציא של לוי קודם לכהן, וכתיב וכבדתו כל אחד גדולתו קודמת לחברו, ועד"ה שהבקשה והתפלה והוידוי שהאדם מתפלל בדמע לא תאחר לקבל ולהפק רצון, שברית כרותה היא ששערי דמעות לא ננעלו, וזה מלאתך ודמעך, מלשון דמעה, לא תאחר (רבינו מנחם הבבלי).
|
:מצוה |
עב) {סדר הפרשה}סדר הפרשתן, ביכורים, תרומה, מעשר ראשון, מעשר שני, ובשנה השלישית, והשביעית מעשר עני במקום מעשר שני. עבר והקדים אחד לשני עובר בלאו, ועשה, ומה שעשה עשה.1 והעשה דצריך להיות כסדרן.2 ומצוה לשאול על הפרשתו והדרא לטבלא ולא עבר אלמפרע.3 אפה עיסה של טבל, מפריש תרומה, מעשר ראשון, חלה, ואחר כך מעשר שני, חלה קודמת דנקראת ראשית ואין מע"ש נקרא ראשית.4 אינו עובר אלא אתבואה שכבר חלה עליה שם טבל, שנגמרה מלאכתה ונתחייבה בתרומה ומעשרות.5
{הקדים בשבלים}הקדים בשבלים אינו לוקה, עיין רש"י שבת קכ"ז ע"ב ד"ה שהקדימו.6 הקדים מע"ר בשבלים ונתנו ללוי, אין הלוי מחויב להפריש תרומה גדולה ממעשר זה, ואם הקדים בכרי חייב הלוי להפריש ת"ג ג"כ.7 וי"א8 דוקא שכבר ראה פני בית ונתחייב מה"ת בידי ישראל וי"א9 דאף מיד לאחר שנתמרח. הקדים מעשר שני למע"ר ולתרומה חייב להפריש ממנו תרומה ומע"ר.10
{החייבים מדאורייתא ומדרבנן}מדאורייתא אין מצוה זו אלא בדגן תירוש ויצהר.11 ומדרבנן הגדל בעציץ שאינו נקוב דגן תירוש ויצהר והגדל בחו"ל, וכן פירות שאינן דגן ותירוש ויצהר בארץ, ופירות עם הארצים, וכל שהוא אוכל ונשמר וגידולו מן הארץ חייב מדרבנן12. מדאורייתא חטה אחת פוטרת כל הכרי מתרומה גדולה, ומד"ס לתת אחד מחמישים.13 תרומה נותנים לכהנים, מע"ר, ללוי מע"ש יאכלוהו הבעלים בירושלים. ונוהג בזכרים ונקבות בזמן שא"י בישובה. ובזמן הזה מדרבנן.
|
:משנה
הלכות |