משרשי המצוה שלא יאמר האדם הבהמה אין לה דעת ופטור אני מהיזקה, אלא שומר הבהמה שיש לו דעת חייב לשמור אותה כראוי שלא תזיק לחבירו או ממונו, ולפיכך אם תפס הניזק אפילו עתה שאין דנין דיני קנסות אין מוציאין מידו. גם רמז על הגוף ונפש הבהמיות שלא יזיק לנשמה ויאמר פטור אני מהיזקה, כי לפני ב"ד של מעלה עתיד ליתן את הדין על כל מעשיו.
|
:מצוה |
נא) {דיני נזקי קרן}שור שהזיק בין בנגיחה פי' בקרן, בין בנגיפה פי' בכל הגוף, ולאו דוקא שור אלא הוא הדין שאר בהמה ועוף שהן ביתיות והזיקו חייב.1 והשור הוא מד' אבות נזיקין ריש בב"ק, ובקרן ותולדותיו יש תם ומועד, תם היינו שלא הורגל בזה אלא פעם אחת או ב' משלם חצי נזק מגופו של שור המזיק, ואם אינו שוה חצי הנזק הפסיד הניזק. מועד שרגיל בכך ג' פעמים והועד בבעליו משלם נזק שלם ומן העליה ממיטב נכסיו.2 מכרו המזיק או שחטו או הקדישו או הפקירו לאחר שהזיק, עיין בפוסקים פרטי הדינים,3 ולאחר העמדה בדין אינו מועיל כלום.4
{שור של הקדש}שור של הקדש שהזיק או ניזק פטור דרעך כתיב.5 של קדשים קלים תלוי במחלוקת אי קק"ל ממון הדיוט או ממון גבוה.6 פסולי מוקדשין שנפדו יש להם דין נזקין.7 תודה ושלמים שהזקו גובין מבשרם ואוכל הניזק הבשר בקדושה.8 שני שוורים שנגחו משלשלין ביניהם, כל אחד משלם חלקו.9
{של עכו"ם}שור של עכו"ם או גר תושב שנגח שור ישראל משלם נזק שלם בין תם בין מועד, ושל ישראל שנגח לשל עכו"ם בין תם בין מועד פטור מכלום דרעהו כתיב. 10
{שאר פרטים}אין משלמין אלא בעדים כשרים.11 עבדים חייבים בנזקי שור.12
{שור שהמית אדם}שור שהמית אדם נסקל, 13 והבעלים משלמין כופר ליורשי המת.14 המית עבד משלם שלשים שקלים.15 היה השור טרפה או בעל השור טרפה פטור השור ממיתה,16 ואם הרג בפני ב"ד אע"פ שהוא טרפה נהרג.17 נתכון להרוג בהמה והרג אדם אינו נסקל.18 הרג את הטרפה אינו נסקל, ובעליו פטורין מכופר.19 וצריך ב"ד של כ"ג וסמוכין לדון בדין שור שהמית אדם.20 ונוהג בזמן שיש ב"ד סמוכין בכ"מ ובכל זמן.
|
:משנה
הלכות |