משרשי מצוה זו שאם היה שולט הבעל במניעת עונתה יהיה זה מביא אותה לזנות כאשר ירבה בה מותרות הזרע, וכן אם לא היה מלבישה וזן אותה היתה האשה טרודה מאד באסיפת המלאכות לקנינה להכין לה לחם לאכול ובגד ללבוש, ולא היה מגיע לבעלה שום שירות ממנה אשר יצטרך, ותפסד הכוונה אשר בעבור זה היתה בריאת האשה (רלב"ג).
ועד"ה שארה זו תורה, כסותא דא צצית ותפילין, ועונתה זו ק"ש, ואם שלש אלה לא יעשה לה לשכינתא ויצאה חנם אין כסף, ל"ל כיסופא מן שכינתא חציף איהו. ועוד אין כסף, לא יהיה לו כסופא לעלמא דאתי וכו' (תקונים). גם שייך בתורה שארה אלו דדיה ירוך בכל עת שיהיה בעל תורה, כסותה שיעלם סודותיה ויכסם, ועונתה לקבוע עתים לתורה, וכל אלה לא יגרע כי התורה מקודשת לישראל.
|
:מצוה |
מו) {איזה חיובים דאורייתא}ובגמרא1 נחלקו באשה איזה מהם דאורייתא. דעת הר"מ2 דכולהו דאורייתא ודעת רבינו בה"ג ורמב"ן3 ור"ן4 דמזונות וכסות דרבנן, ועונה דאורייתא, ודעת קצת פוסקים5 דעונה דרבנן (ובספרי כתובות סי' י"ג ובשו"ת משנ"ה ח"א מסי' י"ג עד גמירא הארכתי בזה ע"ש).
{המתנה להפטר}התנה עמה על מנת שאין לה מזונות וכסות ועונה בדבר שבממון תנאו קיים, ועונה מחוייב לקיים דהוה מתנה על מה שכתוב בתורה,6 ודעת ר"ת7 וריטב"א8 דגם בעונה תנאו קים, ועיין במל"מ פ"ו מה"א9. והמתנה לקטנה אפי' בעונה דברי הכל תנאו קיים.10
{מחילת עונה}התלמידים יוצאים ללמוד ברשות לד"ה, והוא שכבר קיים המצוה.11 ויכולה לחזור ממחילת עונה תוס' רי"ד,12 וי"א13 דאינה יכולה לחזור (עיין מש"כ בספרי הנ"ל בחי' כתובות סי' קע"ה).
{חיוב מזונות וכסות}שיעור מזונות וכסות בעני מפורש בש"ע,14 ובעשיר הכל לפי כבודו וכבודה.15
{שאר חיובי כתובה}מתקנת חכמים עוד לכתוב לאשה כתובה, לרפאותה, לפדותה ולקברה, מת תישב בביתו משך אלמנותה, ונזונת מנכסיו, ובנותיה נזונות מנכסיו אחר מותה עד שיתארסו או יבגרו, וחייב בכתובת בנן דכרין ובמזונות בניו ובנותיו הקטנים, הוא זוכה במעשה ידיה תחת מזונותיה, ופירות נכסיה תחת פרקונה, ובמציאתה משום איבה, ויורשה תחת קבורתה.16 כתב הרמב"ם17 אם היה עני ביותר ואינו יכול לספק לה אפילו לחם כופין אותו להוציא, וי"ח.18 אמרה איני נזונית ואיני עושה שומעין לה, ואינה יכולה לחזור ש"ע א"ע סי' ס"ט.19 נדרה שלא להניק כופין אותה להניק,20 גירשה אין כופין להניק, ואם היה הבן מכירה נותן לה שכר ומניקתו בע"כ מפני הסכנה.21
{פרטי דינים}מתקנת הגאונים לגבות כתובה ממטלטלין.22 זמן העונה לפי האומנות ות"ח משבת לשבת.23
{כללי המצוה}והסמ"ק מונה כסות ועונה לאו בפני עצמו, מצוה רע"ח, ומצות עונה, מ"ע רפ"ה, ונוהגת בכל מקום ובכל זמן בזכרים, ועובר עליה וגרע אחת משלש אלה מרצונו להכאיבה ולצערה עובר על לאו זה והוא כעובר על מצות המלך ואין לוקין עליו.
מז
|
:משנה
הלכות |