צוה הקב"ה שתקריב יולדת קרבן כשישלמו לה ימי טהרה, שנאמר (ויקרא י"ב ו') ובמלאת ימי טהרה לבן או לבת תביא כבש בן שנתו לעולה, ובן יונה או תור לחטאת.
משרשי המצוה אמר רבי שמעון בן יוחאי (נדה ל"א) שבשעה שאשה כורעת לילד מרוב הצער היא קופצת ונשבעת שלא תזקק לבעלה יותר, וכאשר יעבור הצער היא מתחרטת על שבועתה, ולכן תביא קרבן. גם ליתן תודה ליוצרה ולדבקה בו אשר עשה עמה להפליא, שהצילה מצער וסכנת הלידה. והזכיר העולה קודם לחטאת לכפר על המחשבה שהיא קודמת למעשה. ועד"ה כבר הכתיב בקרבן עולתה כבש בן שנתו זכר, בסוד זכרנו יברך, כי העולה רומז לעולם במדה הזאת, לקרב המדות זו לזו להיות יחוד אחד, כי לכן נקרא קרבן מלשון לקרבן יחד.
|
:מצוה |
קסח) {סדר ההקרבה}היולדת לאחר שעברו עליה מ' יום לזכר ופ' לנקבה מביאה קרבן ביום מ"א וביום פ"א, הביאה קודם לזה לא יצאה.1 מביאה בן יונה או תור לחטאת וכבש בן שנתו לעולה.2 הקדים עולה לחטאת כשר3 ויש פוסלין.4 אם לא תמצא ידה די שה, מביאה שתי תורים או שתי בני יונה אחד לעולה ואחד לחטאת, והוא הנקרא קרבן עולה ויורד.5
{ושאר פרטים}ובעל מביא קרבנות חובה לאשתו,6 אבל נדרים ונדבות אין צריך להביא, דאם כן כשתכעוס תדור את כל נכסיו למקדש.7 היה עליה כמה לידות, וחייבת בכמה קרבנות, קרבן אחת מתרת אותה לאכול בקדשים, ושאר קרבנות עליה חובה.8 היתה עליה ספק לידה כגון שהפילה ספק ולד או לא, מביאה קרבנות בספק ומתנה על העולה שאם אינה חייבת תהיה עולת נדבה, והחטאת שאינה באה נדבה מביאה חטאת העוף שבאה על הספק ואינה נאכלת.9 בעל שמביא קרבנותיה, אם הוא עשיר מביא קרבן עשיר, ואם הוא עני מביא קרבן עני.10
{פרטי עני ועשיר}עניה שהביאה קרבן עשיר יצאה, עשירה שהביאה קרבן עניה לא יצאה.11 אם ידה משגת לשה ולא משגת לנסכים מביאה קרבן עני.12 ומביא אדם קרבן עני עבור בתו ושפחתו אף שהוא עשיר, מכל מקום כיון דמביא קרבן בשביל אחר די בקרבן עני.13 ודוקא שהם עניים, אבל אם הם עשירים צריכים קרבן עשיר.14 ועל קרבן יולדת עוברת על לאו דבל תאחר.15 אשה שהביאה חטאתה ומתה יביאו היורשים עולתה,16 ואם לא הקריבה כלל בחייה היורשים פטורים.17 ואוי לה אם תמות קודם שתקריבנו ותשא עונה.18 ונוהג בכל נשי ישראל ואפילו שפחה, אבל גויה אפילו נתגיירה לאחר הלידה פטורה מקרבן.19
קסח
|
:משנה
הלכות |