קריאה מאת גדולי הדור בעד לימוד מצוה יומית

תפילה קצרה לפני הלימוד

הקדמה

שער ספר מצות המלך

מצוה קנז  
דין עוף טמא
מצות לא תעשה   פח  
ויקרא י"א י"ג
 
 
   

הזהיר הקב"ה שלא לאכול עוף טמא, שנאמר (ויקרא י"א י"ג) ואת אלה תשקצו מן העוף לא יאכלו. משרשי המצוה מ"ש במצוה הקודמת. ולפי שהעופות הטמאות דורסים ואוכלים קודם שימות, האוכל מהם מולידים לו אותה התכונה הרעה בנפש, מלבד שמטמאים אותה ומחליאים אותה חולי נפש. ושלא תאמר כיון שהם עופות קלי התנועה אין בהם פגם, כי אין טומאתם מצד הקלות או כבדות, אלא שיניקתם מצד הטומאה ומשם ניזונים. ואם יאכל אדם אותם יטו אותו למדתם, כי הנפש הבהמיות אשר באדם תמצא את מינה וניעור. וגם רוחות הבעלי חיים מרוחות הטומאה השטין באויר. ובעופות הטהורין יש להן זפק וקורקבן נקלף, שהמזון שמור שם ליהנות ממנו, משא"כ הטמאים מעופפים ומשחיתים ודורסים ואוכלים.

  :מצוה

חולין פרק ג', ר"מ פ"ב מהמ"א, סה"מ ל"ת קע"ד, סמ"ג לאוין קכ"ח, סמ"ק סי' ר"ז, יראים קל"א, יו"ד סי' פ"ב.

 :מקור 

קנז) {האיסור}האוכל כזית מבשר עוף טמא ביטל מ"ע ועבר על לא תעשה, ובמזיד והתראה חייב מלקות.I {סימנים}סימני עופות טמאים לא נתפרשו בתורה, שהתורה פירשה כל העופות הטמאים שבעולם, והשאר כולם טהורים. כ"ד מיני עופות טמאים מפורשים בתורה, ומי שבקי בהם ובשמותיהם הרי זה אוכל כל עוף חוץ מאלו.II ומי שאינו בקי בהם שנינו כל עוף הדורס ואוכל העוף מחיים ואינו ממתין שימות טמא, ויש עוד שלשה סימני טומאה אין לו אצבע יתירה, ואין לו זפק, ואין קרקבנו נקלף.III {מסורת}ומתוך שאין אנו בקאין בכל אלו, אין לנו לאכול שום עוף אלא במסורה מאבותינו שקבלנו בו שהוא טהור.IV נאמן צייד לומר עוף זה התיר לי רבי הצייד, והוא שיוחזק אותו צייד שהוא בקי במינים הטמאים האמורים בתורה ובשמותיהם.V מי שהוא ממקום שנוהגין איסור בעוף אחד מפני שאין להם מסורת והלך למקום שיש להם מסורת, יכול לאכלו במקום שהלך לשם ואפילו דעתו לחזור, ואם יצא ממקום שיש להם מסורת למקום שאין להם מסורת מותר לאכלו.VI שאר מקומות שאין להם מסורת אם יכולים לסמוך על סמך מקום שיש להם מסורת יש מתירין ויש אוסריןVII (עיין ש"ך יו"ד סי' פ"ב ס"ק י"א). {עוד פרטים}וסימן של קרקבנו נקלף הוא העור הפנימי מקום שהרפש מונח בו.VIII ובח"ס יו"ד סי' ע"ד נסתפק בהא דאמר ריב"ל בבכורותIX לעולם אינה מתעברת לא טמאה מן הטהור וכו', אי נימא דגם בעופות איכא כלל זה או דילמא לא אמר ריב"ל הכלל זה אלא בבהמה, ונ"מ אי אפשר שיתערבו עופות טהורות בטמאות, ע"ש. ולפענ"ד נראה ראיה מדברי רמב"ן קדושים על הפסוקX את חקותי שכתב וזה לשונו, והמינים בבעלי חיים לא יולידו מין משאינו מינו לר"י, וכיון דכתב מינים בבעלי חיים משמע כל בעלי חיים בין בהמה ובין עוף, וזה לפענ"ד ברור. {ביצתן}ביצת עוף טמא אסור, ויש להם סימנים, ואפי"ה אין לוקחין בצים מן העכו"ם אלא א"כ יאמר של עוף פלוני טהור הם, דאין לסמוך על הסמנים.XI ועכשיו הולכין בתר רוב דאין מצויין בידינו ביצת עוף טמא ולוקחין מכל אדם.XII {צפורי מצורע}בכלל הלאו האוכל מצפור מצורע השחוטה עובר בל"ת ועשה,XIII והוא מן הנקברין.XIV ונוהג בכל מקום ובכל זמן בזכרים ובנקבות.כ

 :משנה הלכות   
I ר"מ פ"ב מה' מאכלות אסורות ה"ד. II ר"מ שם פ"א הי"ד ט"ו יו"ד סי' פ"ב ס"א ב'. III ר"מ שם הט"ז יו"ד שם ס"ב. IV יו"ד שם ס"ג בהגה. V ר"מ שם הט"ו יו"ד שם ס"ב. VI יו"ד שם ס"ד. VII עי' שם ס"ה. VIII עי' פ"ת שם ס"ק ב' בשם ח"ס יו"ד סי' נ'. IX ז' ע"א. X ויקרא י"ט י"ט. XI ר"מ שם פ"ג הי"ח יו"ד סי' פ"ו ס"א. XII יו"ד שם ס"ב. XIII ר"מ הל' טומאת צרעת פי"א ה"ז מנ"ח. XIV ר"מ הל' פסולי המוקדשין פי"ט הי"א.
 :מראי מקומות
 
מצוה הבא         מצוה הקודם    
 
מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations