קריאה מאת גדולי הדור בעד לימוד מצוה יומית

תפילה קצרה לפני הלימוד

הקדמה

שער ספר מצות המלך

מצוה ו  
מצות אכילת הפסח
מצות עשה   ה  
 
 
   

צוה הקב"ה לאכול בשר הפסח בליל ט"ו בניסן, שנאמר (שמות י"ב ח') ואכלו את הבשר בלילה הזה צלי אש. ונוהג בזכרים ונקבות בזמן הבית.

משרשי המצוה לאכול את הבשר בלילה הזה צלי אש שריחו נודף לפרסם ביטול תועבת מצרים שנזבח לעיניהם ונאכלים, ופסילי אלהיהן תשרפון באש, ושפלות השר שלהם שהוא הראשון משבעים שרים, ובשחיטת וצלית ואכילת הטלה להכניע מערכת שלהם שהוא טלה, ונעשה משפט באלהיהם, ולהודיע כי ה' הוא אלקים אין עוד מלבדו, ובזה נתבטלו מחשבות זרות (הרמב"ם במורה והרמב"ן ובחיי). ובזוהר ועצם לא תשברו בו אתם לא תשברו בו אבל כלבים ישברו בו שהיו ישראל מניחין העצמות וזורקין אותן בשוקים, והיו באים עכו"ם ולקחו העצמות והטמינום בארץ כ"כ שא"א לכלבים ליטלם משם, וזהו ביטול עכו"ם ממש ע"י עכו"ם, כי אין ישראל מבטל עכו"ם של עכו"ם ואין לך ביטול גדול מזה, ובזה נתעלה האמונה על הכל.

  :מצוה

פסחים מ' ע"ו ק"כ מגילה כ"א זבחים נ"ז, ר"מ הק"פ פ"ח, סה"מ מ"ע נ"ו, סמ"ג עשין רכ"ה, יראים ת"ח.

 :מקור 

ו){דרך האכילה} מצותו לאכול בליל ט"ו1 ובחבורה2 על השובע,3 ושיהיה צלי אש,4 ואם רבו האוכלים מביאים קרבן אחר ושוחטין אותו בע"פ והוא נקרא שלמי חגיגה,5 ואוכל ממנו תחילה.6 אכל כזית יצא ידי חובתו.7 וטעון הלל באכילתו.8 מצותו לאכול על מצות ומרורים,9 ואם אין לו אינו מעכב.10 {שלא כדרך אכילה}אכל שלא כדרך אכילתן ספק אי יצא (עיין מל"מ פ"ה מיסה"ת).11 אכלו אכילה גסה אם קץ במזונו לא יצא, ואם לאו יצא. עיין בנזיר כ"ג ותוס' יבמות מ' ע"א ובאחרונים.12 כרכו בסיב או עירב בו דבר מר לא יצא.13 אכלו חי לא יצא ועובר בעשה.14 {זמנו}זמן אכילתו עד חצות לתוס'15 מדאורייתא, ולהרמב"ם16 מדרבנן, ומדאורייתא עד עלות השחר להרמב"ם ודעימיה.17 נרדמו בשינה כל החבורה אפי' בתחלת הלילה אין חוזרין ואוכלין אותו ופטורין מפסח שני.18 אין לו אלא חצי שיעור נחלקו האחרונים19 אי איכא מצוה לאכלו. {שאר פרטי דינים}אכל כזית בשר פסח עם כזית בשר חולין לא יצא, דרשות מבטל מצוה.20 נשבע שלא לאכול פסח לוקה ואוכל, ובקונם שלא לאכול חל הנדר.21 {מרור}ובמצוה זו נכלל גם אכילת מרור לדעת כמה ראשונים ואינה נמנית למצוה בפני עצמה כי הוא חלק מן הפסח,22 ונאכל כל זמן שהפסח נאכל, ונאכל חי. אכלו כבוש מבושל ושלוק לא יצא.23 בלע מרור לא יצא דבעי טעם מרירות בפיו. ושיעור אכילתו בכזית.24 {בדברי ההזוהר}וקצ"ע בזוהר הנ"ל שהיו זורקים העצמות שהרי נותר הם ומחויב שרפה, עיין רמב"ם פ"י מק"פ. ו

 :משנה הלכות   
1 ר"מ פ"ח מה' ק"פ ה"א. 2ר"מ שם פ"ט ה"א. 3 ר"מ שם פ"ח ה"ג. 4 ר"מ שם ה"ד. 5 ר"מ שם ה"ג ופ"י הי"ב, פסחים ע' ע"א.. 6 ר"מ שם פ"ח ה"ג והל' חמץ פ"ח ה"ז. 7 מנ"ח ר"מ פ"ח מהל' חמץ ה"ט והל' ק"פ פ"ב הי"ד ופ"ח ה"ג. 8 ר"מ הל' ק"פ שם הט"ו ופ"י הט"ו. 9 ר"מ הל' חמץ פ"ז הי"ב והל' ק"פ פ"ח ה"א. 10 ר"מ הל' ק"פ שם ה"ב. 11 מנ"ח. 12 מנ"ח. 13 מנ"ח. 14 ר"מ שם ה"ו. 15 פסחים דף ק"כ ע"ב ד"ה אמר רבא. 16 שם הט"ו. 17 ר"מ שם. 18 ר"מ שם הל' חמץ ומצה פ"ח הי"ד והל' ק"פ שם (ומש"כ שפטורים מפ"ש, אף שלא נזכר בשום מקום, לכאורה דבר פשוט הוא שהרי בזמן שחיטה וזריקה ראוים היו לאכול). 19 מ"ל פ"א מה' חו"מ ה"ז, מהרי"ט אלגאזי דמ"א, מנ"ח אות א'. 20 מנ"ח אות א'. 21 שם אות ב' ר"מ הל' שבועות פ"ה הי"ד והל' נדרים פ"ג ה"ו. 22 ר"מ חו"מ פ"ז הי"ב. 23 ר"מ שם הי"ג. 24 שם אות ג'.
 :מראי מקומות
 
מצוה הבא         מצוה הקודם    
 
מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations